עגיל


חזרתי לענוד עגיל באוזן שמאל..........
עגיל חישוק קטן.
את החור לעגיל עשיתי בטיול ללונדון כשנסעתי עם הבן זוג לשעבר המיתולוגי שלי. עם השנים הורדתי וענדתי חזרה עגיל, לרוב זה היה עגיל קטן שבקושי ראו אותו: על פי רוב לפי דרישת מקומות העבודה שלי.
הפעם לא יודע להסביר למה רציתי לענוד שוב עגיל: ניסיתי את אחד העגילים הקטנים ענדתי שמהר מאוד הורדתי עם יד אחת בגלל שהרגשתי לחץ על האוזן, מצד אחד, היה לי גם צורך להרגיש אופנתי, סוג של אדם קול, מצד שני. יהיו כאלה שיראו אותי ברחוב ויצקצקו בלשונם ויגידו איך הוא מעז לענוד עגיל בגילו? יש לי תשובה בשבילם: זה עדיין אופנתי וישנם גברים בני גילי שעדיין מסתובבים עם עגיל אחד או שניים על האוזן שלהם, מה גם זה הגוף שלי ואני אעשה מה שבא לי לעשות בגוף שלי. שהרי ידעתי לעצור אחרי שלושה קעקועים, לשם הדוגמא. ולכל אותן "נשמות טובות" אל תגידו לי מה לעשות עם הגוף שלי כמו שאני לא אומר לכם מה לעשות עם הגוף שלכם.
גם ככה סגרתי את נושא הטבעות. על הצמידים כמובן לא ויתרתי.
את הזקן לא הורדתי וגם לא אוריד עד להודעה חדשה.
נוח לי עם העגיל. קיבלתי דווקא מחמאות עליו ועל ההופעה שלי.
אני משדר רצינות, תובנה, בגרות, מצד אחד, ואופנתיות מצד שני.
*************************
מוצא את עצמי בימים האחרונים בסוג של סטרס.
על שום מה?
על פי תחזיות מזג האוויר אמור להיות גשום בימים הקרובים. מצד אחד, אלה גשמי ברכה ואנחנו זקוקים לגשמים הללו. מצד שני, זה מחזיר אותי 8 חודשים אחורה לאותו לילה ארור מכל. סוג של השבתה וחוסר רצון לצאת, להשתבלל, להתגונן מפני...... (אני יודע שאני חייב וצריך להשתחרר מהפחדים הללו).
*************************
מאז הפציעה שלי אני משתדל להכנס למיטה לישון כבר בשעה 20:30 בערב.
הן בגלל הכאבים, הן בגלל שאני מרגיש שאני עייף נורא והן בגלל שאני מודע לחשיבות של השינה טובה לשם ההחלמה שלי.

השינה חיונית ביותר כדי לווסת ולייצב את הגוף. מערכות הגוף אשר מצליחות לייצב ולווסת מגוון של תהליכים מורכבים ומסובכים, זקוקות למנוחה כדי להתרענן ולהמשיך לתפקד היטב. שינה טובה מחזקת את המערכת החיסונית, מאפשרת למוח להתפתח ולתפקד היטב בערנות. חסך שינה קיצוני עלול לגרום לתחלואה קשה ואפילו למוות.

במשך שנים האמינו החוקרים שמשך השינה נגזר מצורך אינדיבידואלי. ידועים מקרים קיצוניים של אנשים שתפקדו היטב גם אם ישנו רק שעה וחצי ביממה. אולם לאחרונה מתבססת ההנחה ששינה של פחות משש שעות לאורך שנים מהווה גורם סיכון לתחלואה קרדיווסקולרית (תחלואה של מערכת כלי הדם והלב).

ההמלצה כיום היא לישון כשבע שעות ביממה: לא פחות משש ולא יותר מעשר שעות (גם יתר שינה הוא גורם סיכון לתחלואה). חסך שינה מוכר גם כגורם להפרעה בתפקוד ביום, בעיקר בתפקודים קוגניטיביים, מצב רוח וכדומה. בנוסף, חסך שינה הוא  גורם סיכון להחמרה או קושי בשליטה בפרכוסים בחולי אפילפסיה, ועוד.

אנשים רבים מתלוננים שגם כאשר הם ישנים שעות רבות, עדיין הם מתעוררים כשגופם עייף, מלווה בכאב ראש ותחושה של לאות. לאנשים אלה לוקח זמן רב יותר ל"התניע" את המוח, וגם אז רמת התפקוד הקוגניטיבי ירודה. 

בבדיקות שינה קפדניות במעבדות שינה ניתן למצוא במקרים אלה עדות לכך שחלקים במוח ממשיכים לתפקד כבערנות. הביטוי לכך הוא "חדירה" של גלי מוח מהירים (אלפא וביתא) שאופייניים לערנות, במקום שבו צפויים להיות רק גלים איטיים (טיתא ודלתא) שאופייניים לשינה.

המצב הזה שכיח אצל אנשים שסובלים מהפרעת נשימה בשינה, שמלווה ביקיצות ושינה מקוטעת, וגורמת להם להתעורר כשהם עדיין ישנוניים ועייפים. תופעה דומה של "חדירה" של גלי מוח מהירים לתקופות של שינה עמוקה יכולה להיגרם גם מגורמים חיצוניים כמו רעש ואור - כלומר, שינה בתנאים שאינם אופטימליים.

לכן, חשוב ללכת לישון כמו שצריך: בחדר חשוך, שקט עד כמה שניתן, ואם אפשר, גם כשהראש שלכם שקט, ומכוון להירגעות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תראו אותי

סרטן זה סרטן

ימים טרופים