גילוי נאות



בימים האחרונים אני מקבל הרבה מחמאות ופרגונים על הכתיבה שלי בבלוג שלי.

הקוראים והקוראות נהנים ונהנות לקרוא כי ישנם פרקים שמדברים על החיים: יום עצוב, יום צחוק, יום ציני, יום מלנכולי.

אני כותב מהבטן, מהלב, את מה שאני חושב. זה אני. מאוד משקף את החיים, משתדל בעצם יש ימים שאני מצליח ויש ימים שלא.

זכור לי: שהיו אנשים שטענו כלפיי שהפרקים שלי ארוכים, היו כאלה שטענו שלא מאמינים לי שאני זה שכותב. אני מודה ומתוודה שזה רק הניע אותי יותר ויותר להמשיך ולכתוב. את כל אלה שטענו כך או כך העפתי מרשימת הקוראים והקוראות.

תודה רבה לכולם ולכולן על הפרגונים. זה לא מובן מאליו.

******************

בזמן שאני יושב לכתוב את הפרק בבלוג שלי הייתה תוכנית היומית של "פאולה וליאון", הם העלו את נושא הפרעות סדר שאנשים סובלים ממנה.

גילוי נאות: למרות שבמהלך שנותיי הבוגרות העדפתי לא לדבר על זה כל השנים גם אני סובל מהפרעות OCPD, שזה המונח המקצועי להפרעות סדר.

מהי הפרעת OCPD?

על פי המאמר של ד״ר דני דרבי ויעל לב משנת 2019:

הפרעת אישיות טורדנית כפייתית היא הפרעה המאופיינת בצורך עז בסדר, ציות נוקשה לחוקים ותקנות, פרפקציוניזם, צורך בשליטה, חוסר מוכנות לפיזור או חלוקת משימות או אחריות, אמונה של האדם כי הוא יודע מה הדרך ה"נכונה" לעשות דברים ונוקשות מחשבתית. מאפיינים אלו קיימים בצורה מופרזת, פוגעים ביכולת האדם להשלים משימות, גוזלים זמן רב ועלולים לפגוע בתפקודו החברתי או התעסוקתי. ההפרעה מופיעה אצל כאחוז מהאוכלוסייה הכללית, ואצל 3%-10% מהסובלים מהפרעות פסיכיאטריות. ההפרעה שכיחה פי שתיים אצל גברים מאצל נשים.

על מנת לקבל אבחנה זו, האדם צריך להציג 3 או יותר מהמאפיינים הבאים:

  1. זהירות או ספק מופרזים. 
  2. עיסוק יתר בפרטים, חוקים, רשימות, סדר, ארגון או לוחות זמנים.
  3. פרפקציוניזם הפוגע ביכולת להשלים משימות.
  4. מצפוניות או מוסריות יתר, ועיסוק מופרז בפרודוקטיביות המונע הנאה או פוגע בקשרים בין אישיים.
  5. פדנטיות וציות יתר למוסכמות חברתיות.
  6. נוקשות ועקשנות.
  7. התעקשות בלתי סבירה של האדם כי אחרים יעשו דברים בדרך שלו בדיוק, או סירוב לא הגיוני לאפשר לאחרים לעשות דברים.

כמו כן, האדם צריך לענות על המאפיינים הכלליים של הפרעות אישיות, המאופיינות בחוויה או התנהגות השונות באופן מובהק מהנורמות המקובלות בתרבות בה האדם חי. OCPD מאופיינת כאמור בנוקשות, הקפדה על כללים, לוחות זמנים וכן הלאה.

אדם עם OCPD יהיה קפדן ונוקשה מאוד, למשל יגיע לעבודה באותה שעה בדיוק בכל יום, יאכל באותה שעה, יצא להפסקות באותו זמן, יקפיד לסדר את מקום העבודה שלו לפני צאתו עד שיראה כפי שנראה כשהגיע בבוקר. ביתו יהיה מסודר בצורה קפדנית והוא יבצע פעולות הקשורות לניקיון, הכנת מזון או פעולות יומיומיות אחרות בדרך אחת בלבד שהוא רואה אותה כדרך הנכונה ויתקן, יטיף או יכעס על אנשים שינסו לעשות אותן בדרך אחרת או לשנות את הסדר בביתו.

הנוקשות, חוסר הספונטניות והיצמדות לכללים צפויים לפגוע ביחסיו החברתיים של אדם עם OCPD. הוא ירתע משינויים ספונטניים בתוכניות, יסרב להם, ירגיש חרדה, יתכנס בעצמו או יכעס על מציע השינוי. הוא יגיב פעמים רבות בכעס קיצוני על איחורים, ולו מינוריים, או על פגיעות אחרות בכללים לפיהם חי את חייו. לעיתים החשש שיפגעו בסדר בביתו יהיה כל כך גדול שהוא ימנע להזמין אנשים אליו. באופן טבעי, ההגבלות שהוא מטיל על הסובבים אותו, הנסיגה או התפרצויות הכעס יפגעו פעמים רבות ביחסיו החברתיים. 

השוני יכול להתבטא בממדים הבאים:

  • רגשי – טווח הרגשות, האינטנסיביות, ההתאמה שלהם למצב והיציבות הרגשית.
  • מחשבתי – תפיסה ופירוש של אירועים, אינטראקציות עם אחרים והתפיסה העצמית, תפקוד, ושליטה בדחפים.

האדם מוגדר כסובל מהפרעת אישיות אם הוא עונה על קריטריונים אלו וכתוצאה מהם נגרמת לו מצוקה או פגיעה בתפקוד החברתי, תעסוקתי או בתחומים אחרים בחייו האישיים. כמו כן, ההפרעה אינה מוסברת טוב יותר על ידי מצב אחר.

כשהאדם הוא מתחת לגיל 18, לרוב לא נוטים להגדיר הפרעת אישיות, כיוון שהאישיות מתייצבת בגילאים מאוחרים יותר, ולרוב מוקדם מדי לדבר על דפוסים יציבים ולא משתנים.

אני חי טוב מאוד עם הפרעות סדר הללו. 

ישנם אנשים, חברים, חברות שצוחקים עליי בגלל זה.

כל עוד אני חי טוב עם עצמי עם זה זו לא בעיה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תראו אותי

סרטן זה סרטן

ימים טרופים