מעפר באת ואל עפר תשוב


"בזעת אפיך תאכל לחם עד שובך אל האדמה כי ממנה לקחת כי עפר אתה ואל עפר תשוב" 

(בראשית ג' יט')

חוזר מבית עלמין ירקון שם אבי ז"ל קבור.

מסע רגשי, מטלטל, כמו כל שנה במשך 9 שנים האחרונות.

לא מבין.........

פשוט לא מבין......

המת צריך להיטמן באדמה ולא בקבורה של כוכים בקומות על קומות. כי מעפר באת ואל עפר תשוב. איך המשפחה יכולה להגיע למקום קבורתו של יקירם? איך המשפחה יכולה לגעת בקבר של יקירם?

אבי עליו השלום מה היה אומר על הקבורה הזו לו היה בחיים? אני לא יודע. אני יכול רק לנחש שהוא היה מזדעזע עד עמקי נשמתו. הוא לא היה אדם דתי. בגיל 13 בשנת 1948 עלה לארץ לבדו ושהה במשך שנה וחצי בפנימייה דתית בכפר חסידים עד אשר משפחתו הגיעה שם ספג חינוך דתי. מעולם לא היה אדם דתי אך ידע לקרוא את הקידוש בטעמים הנכונים והנחיל לי - לא יכול לדבר בשמה של אחותי וגם לא רוצה בכך - את הכבוד לדת ולאנשים השומרי מסורת שמקיימים את הדת כהלכתה ולא בצורה קיצונית.

קבורה בגובה? בכוכים? הדעת לא נתפסת. זה מפחיד עד מאוד.

*******

כשחזרתי הביתה לפני מספר דקות האכלתי שוב והשקתי את צ'וצ'ו.

הרגעתי אותו שאבא בבית.

באותה מידה הרגיש שאבא חזר עצוב,

כעוס על לכתו בטרם עת של אביו.

מצד שני,

אם אבי היה בחיים צ'וצ'ו לא היה נכנס לחיי.

משום מה אני מרגיש שצ'וצ'ו נכנס לחיי שנה וחצי אחרי פטירתו של אבי והוא שומר עליי בדרכו החתולית ומשתדל להיות בקרבתי.

********

אבא,

אני יודע שאתה וסבתא מלווים את אמא ואותי שם למעלה.......

אני יודע שאתה וסבתא צופים  בנו ומשגיחים עלינו איפה שרוחך נמצאת.......

לו רק יכולת לקרוא עכשו את מה שאני כותב עלייך ואת תחושותיי......

אני יכול רק לנחש שהיית מתמלא בגאווה בבנך יחידך. 

אני יכול רק לנחש שאתה שמח שאני נשארתי עדיין הבן הדואג.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תראו אותי

סרטן זה סרטן

ימים טרופים