אווירת חפיף


כמה שאנחנו טובים בזה. במריחת הזמן, בהתעלמות מכללי הבטיחות, מדו"חות הביקורת שנערמים זה על זה, מהערות האזהרה, מהאמירה שאם זה לא יעשה עכשיו, או אתמול, יקרה אסון. ואז קורה האסון. אנחנו טובים בזה כמעט כמו שאנחנו טובים בלהשתיק את המבקרים רגע אחרי האסון כי "עכשיו זה לא הזמן".
שני דו"חות של מבקר המדינה מהשנים 2008 ו-2011 קובעים כי חוקי מדינת ישראל לא ממש חלים בתוך מתחם הרשב"י. מבנה בן מאות שנים, אתר קדוש, שני רק לכותל המערבי במספר המבקרים המגיעים אליו מידי שנה. כל מי שהיה אי פעם בהילולה במירון בל"ג בעומר ראה את הצפיפות הבלתי נסבלת, את דרכי הגישה הצרות שפקוקות לחלוטין רוב הזמן, שלא לדבר על המבנים הבלתי חוקיים והאוהלים שמוקמים זה לצד זה במטרה לשרת את מאות האלפים שמגיעים למקום, תוך כדי חיבור פיראטי לחשמל ומים.
ב2011 המדינה הודיעה על הכוונה שלה להפקיע את מתחם הקבר. כדי שאפשר יהיה לנהל אותו כמו שצריך. כי היה ברור שזה פשוט לא אחראי לאפשר לאתר להמשיך ככה. זה לא קרה. הוגשו עתירות, הגופים ששלטו בקבר לא רצו לוותר על השליטה עליו. התנהל דיון משפטי והמדינה התקפלה ולפני שנה הושגה עוד פשרה וההפקעה נדחתה לשלוש שנים נוספות.
את 45 ההרוגים שנמחצו למוות זה כבר לא מענין. גם לא את בני המשפחה שלהם. גם לא את המאות והאלפים שנמלטו באותו לילה נורא מהתופת כדי להציל את עצמם, לעיתים תוך פציעות ומראות זוועה שאותם לא ישכחו עוד שנים רבות.
אפשר יהיה להפיל את האחריות על המהנדס שאישר את האירוע באותו לילה, כולל את אותו מעבר צר במדרגות עליהן נרמסו למוות ההרוגים. אפשר יהיה להפיל את האחריות על המשטרה שאפשרה גם השנה להכניס מאה אלף איש לאתר שהופקר מניהול במשך שנים. אפשר יהיה למצוא עוד שעיר לעזאזל כזה או אחר, אבל האחריות כאן היא הרבה יותר רחבה, הרבה יותר עקרונית והרבה יותר מהותית.

היא מספרת את הסיפור של מדינה בהזנחה והפקרה ושל פוליטיקאים שרק רוצים לרצות את הציבור, למרות שהם גורמים לו נזק אדיר. פעם אחר פעם. עד האסון הבא.
תתעוררו, קחו אחריות.

************

ביום שישי האחרון בבוקר של מיד אחרי האסון העלאתי פוסט זועם בפייסבוק בזה הלשון:

"הגיע הזמן להפסיק עם כל החגים והמנהגים הפאגאנים הללו.

מגיע לכם הציבור הדתי - חוץ מהציבור הדתי הלאומי עם הכיפות הסרוגות - שגם ככה אתם מלאי שינאה כלפיי המדינה שלכם, שממנה אתם ניזונים על חשבון תושביה החילוניים שהם משרתים בצבא ובמשטרה. אתם גם ככה לא משרתים בצבא ובמשטרה. גם ככה אתם לא נשמעים לחוקי המדינה.

אם תבינו את המסר שהועבר לכם במקום הקדוש הזה תחכימו."

הותקפתי שהפוסט לא במקום בכלל. שאין לי חמלה כנגד המשפחות שאיבדו את יקיריהם.

יש לי תשובה אחת לכל אלה שתקפו אותי: 

אני מבין את נקודת מבטכם. אני מבין את מה שאתם אומרים.

כשתהיו בעמדה שלי תבינו אותי גם כן: כשתספגו קללות, השמצות, כמעט רגימת אבנים רק בגלל ש......... אני אוהב את בני מיני,אני עובד בשבתות, אני ישראלי שמשרתת בצבא, אני לא יהודי ששומר מצוות. 

כשתקברו את אביכם והם יבקשו ממכם 11,000 ש"ח על הקבורה וכביכול אין מקום בבית העלמין שליד מקום מגוריכם ופתאום  OUT OF THE BLU יש מקום אם רק תשלמו את הסכום הזה, אז........

 תדברו איתי. אל תטיפו לי מוסר על הפוסט.

אין לי דבר וחצי דבר נגד יהדות הציונות הדתית, כפי שציינתי בפוסט.

אתם יודעים מה? וזו בדיוק הבעיה...... למה אנחנו לא יכולים אף פעם לצפות מהם לכלום אבל הם תמיד מצפים מאיתנו. הגיע הזמן לשבור את זה. וביום השמגזר החרדי יכבד את המגזר החילוני בימי זכרון ואבל, אכבד אותם, כל שנה הם עושים על האש בימי זכרון ולא עומדים דום בצפירה, הם לא חלק מאיתנו ברגעים האלה, אז גם לא כרגע, החלמה לפצועים, נחמה למשפחות, אבל עד כאן, איך הם אומרים, אנחנו לא משלהם.

************

ישראל היא מדינה שאין בה תרבות של לקיחת אחריות. כאן, בכירים ופוליטיקאים כבר לא משלמים מחיר. כשמי מהם אומר ״אני לוקח אחריות״, אתם יכולים להיות בטוחים שזה אומר שהוא לא לוקח אחריות. אצלנו, הכל פוליטיקה קטנה וקומבינה. אפס תכנון עבור הדורות הבאים או הטווח הרחוק. בכל גזרה.

**************

יצחק רבין:
"לאחת הבעיות הכואבות שלנו יש שם, שם פרטי ושם משפחה - זהו צירוף שתי המילים 'יהיה בסדר'. צירוף המילים האלה, שרבים מאיתנו שומעים בחיי היומיום של מדינת ישראל, הוא בלתי נסבל.
מאחורי שתי המילים האלה חבוי בדרך כלל כל מה שלא 'בסדר': יהירות ותחושת ביטחון עצמי מופרז, כוח ושררה, שאין להם מקום.
ה'יהיה בסדר' מלווה אותנו כבר זמן רב, שנים, והוא סממן לאווירה הגובלת בחוסר אחריות ברבים מתחומי חיינו.
ה'יהיה בסדר', אותה טפיחת כתף חבר'מנית,

אותה קריצת עין, אותו 'סמוך עליי', הוא סממן לחוסר סדר ומשמעת, למקצועיות שאיננה, לבטלנות שישנה.
אווירת ה'חפיף' היא, לצערי הרב, נחלת ציבורים רבים בישראל, לאו דווקא בצה"ל. היא אוכלת בנו בכל פה. ואנחנו כבר למדנו בדרך הקשה והכואבת ש'יהיה בסדר', פירושו שהרבה מאוד לא 'בסדר'".

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תראו אותי

סרטן זה סרטן

ימים טרופים