מה ההבדל בין אונס ליחסים בהסכמה?


שוב מקרה אונס באי כריתים.

שוב החשודים שנעצרו הם ישראלים. 

הפעם לא בני נוער. החשודים. הפעם זו גרמניה ולא בריטית.

יממה אחרי ששני ישראלים בני 29 ו-35 נעצרו באזור חרסוניסוס באי כרתים שביוון בחשד לאונס תיירת גרמנייה בת 19, הם ממשיכים להכחיש את המיוחס להם. פרקליטתם, עו"ד גילה ליבר גולן, אמרה: "זו עלילה לשמה. ראיתי מקרים רבים שהיו בהם מאה אחוזי ודאות, ובמקרה הזה אין".

עורכת הדין טענה כי בידיה עדויות לכך שהמקרה לא התרחש. "זו שערורייה", מסרה, "מדובר בבחורים מצוינים. הם מלח הארץ".

הצעירה הגישה תלונה במשטרה המקומית וטענה שהכירה את השניים במועדון, הלכה איתם למלון - ושם הם כפו עליה לקיים יחסי מין. מעצרם הוארך עד מחר (ג') - אז יובאו שוב בפני שופט. שני הישראלים שכרו גם עורך דין מקומי.

בחקירתם הם הכחישו את הטענה שאנסו את הצעירה וטענו שיחסי המין קוימו בהסכמה. עוד טענו העצורים כי רק אחד מהם שהה עם המתלוננת בלילה המדובר. לטענתם, למחרת הם אכלו ארוחת בוקר יחד ולאחר מכן הגיעו למקום שוטרים ועצרו אותם.

המשטרה אספה צילומים של מצלמות אבטחה במלון. ממשרד החוץ נמסר: "מאשרים את מעצר שני הצעירים. לא נתייחס מעבר לכך מטעמי צנעת הפרט". 

הדיווח מגיע כחודש וחצי אחרי הפרשה שבמסגרתה הודתה בריטית בת 19 שבדתה אונס וגרמה למעצרם של 12 צעירים ישראלים ששהו בחופשה בקפריסין. לאחר שהתברר שהגישה תלונה שקרית שוחררו הישראלים והיא נעצרה בעצמה.

אין פלא שלא אוהבים בחו"ל את התיירות הישראלית. תרתי משמא.

הגבר הישראלי הסטרייט, גם אם שני הישראלים החשודים שנעצרו לאחרונה אשמים או לא, חושב שמגיע לו להשכיב כל בחורה שנייה - ישראלית או תיירת, כאחד - ושהם אלילי היופי שיצאו מהג'ורנל האופנה VOG או מכל ג'ורנל אחר.

גם אם נעשה בהסכמה וגם אם לא נעשה בהסכמה האונס הוא אונס. הישראלי המצוי לא מבין, מפנים, את זה. לא ייתכן שכל שני וחמישי נשמע על אונס שנעשה בחו"ל. לא ייתכן שנראה את הגבר הישראלי המצוי, לרוב זה בבון ישראלי מצוי, מסתובב בלובי המלון - בארץ או בחו"ל - בלי חולצה שחושפת את פלג הגוף העליון שלו, מגולח או לא מגולח (לרוב מגולח בסגנון של ידוענים), כי הם חושבים שככה ישיגו סקס מהיר.

וואלה, תתעורר הישראלי / הבבון המצוי: בבית שלך, בדלת אמותייך תתנהג איך שאתה רוצה. מחוץ לבית שלך תתנהג כראוי אם אתה רוצה כבוד. כפי שנאמר: "כבוד לא דורשים, כבוד מקבלים".


החוק מתייחס לבעילה אסורה בהסכמה בחומרה רבה כדי לשמור על סטנדרט חברתי ומוסרי מסוים בכל הקשור ביחסי מין, במיוחד כשלאחד הצדדים יש יתרון מהותי בגילו או מעמדו. ככלל, בעילה אסורה בהסכמה כוללת שני מצבים עיקריים, בהם גם אם ניתנה הסכמה, החוק יתייחס אליהם כעבירה פלילית לכל דבר – בעילה של קטינה בהסכמתה הפורמלית, או לחילופין בעילה של בגירה בהסכמה אשר הושגה תוך ניצול מעמדי או הבטחות שווא. אם כך – כיצד בעילה אסורה בהסכמה שונה מאונס, ואיך החוק מבדיל ביניהם?
בעילה אסורה בהסכמה – סעיף 346 לחוק העונשין
אונס – סעיף 345 לחוק העונשיןתפקידו של עורך הדין הפלילי

המחוקק קבע כי אדם המקיים יחסי מין עם נערה בגילאי 14-16, או עם קטינה בת 16-18 תוך ניצול יחסי מרות, תלות, חינוך או השגחה, או תוך הבטחת שווא לנישואין מבצע עבירה של בעילה אסורה בהסכמה, שדינה עד חמש שנות מאסר. יחד עם זאת, החוק מתיר יחסים אלו במקרים בהם הבדל הגילאים בין הצדדים אינו עולה על 3 שנים, ובהנחה שהקטינה הסכימה למעשה.
למרות ההגדרה בחוק, כדי שהאישום יתגבש לכדי עבירה על הנאשם להיות מודע להיותה של הנערה קטינה.
על פי הגדרת החוק, אונס הוא מצב בו גבר כופה על אישה יחסי מין בניגוד לרצונה, או במצב בו אינה יכולה להביע התנגדות לפעולותיו. עם זאת, אונס יכול להתבצע גם כאשר האישה נתנה את הסכמתה ליחסי המין, אך זו הושגה במרמה, או כאשר מדובר בקטינה שטרם מלאו לה 14, גם אם הסכימה. בכל המקרים, העונש הוא עד 16 שנות מאסר בפועל. אם מדובר בקטינה מתחת לגיל 16, העונש יכול להיות עד 20 שנות מאסר.
כאמור, החוק מתייחס לשתי העבירות הללו בחומרה רבה, כאשר ההבדל העיקרי ביניהם הינו בין היתר עיקרה של עבירת האונס כמעשה המבוצע על ידי שימוש בכוח וללא הסכמה כלל, לעומת בעילה אסורה בהסכמה בה יחסי המין מתקיימים בהסכמת שני הצדדים בהתחשב בתנאים המצוינים מעלה.
עבירות אלו הם עבירות פליליות חמורות ביותר, בהם יכול הנאשם לבלות עשרות שנים מאחורי סורג ובריח. בגלל המורכבות שבעבירות אלה, כדאי להתייעץ עם עו"ד פלילי לעבירות מין שיוכל לייעץ ולהתוות את הדרך לנאשמים בכל ההליך המשפטי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תראו אותי

סרטן זה סרטן

ימים טרופים