מלחמת תרבות בתרבות - לא עוד

אומנם אני מגיב באיחור קל לגבי שרת התרבות והספורט של מדינת ישראל, מירי סיבוני - רגב, וההתבטאויות שלה.
מיותר לציין שאני לא מתומכיה וגם לא מתומכי המפלגה שלה. נובע מכך שאני גם לא מכיר וגם לא מתיימר להכיר אותה.
אם הייתה לי האפשרות להעביר לה מסר אזי הייתי שמח להגיד את הדברים הבאים:

אני ספרדי. ספרדי טהור!!!
שורשי משפחתי הם מתקופת האינקוויזיציה בשנת 1492.
אני גאה להיות ספרדי!!!! אני לא מתבייש בכך.
למרות היותי ספרדי אני לא אוהב את המוסיקה הים תיכונית ברובה אלא את המוסיקה ים תיכונית המיין סטרים, קרי: כמה שרים של שרית חדד, ועוד כמה שרים של כמה זמרים. בן זוגי לשעבר - שהוא תימני בכלל - האשים אותי בלהט דברים בעבר שנהפכתי לאשכנזי בגלל החזות האשכנזית שלי וכמובן שהתנצל על כך אחר כך.

אני מבין במידה מסויימת את מה שאת מבקשת לעשות בתחום התרבות - מהפכה תרבותית. שיהיה שיוויון בין התרבות האשכנזית לבין התרבות הספרדית, שדוכאה עד לפני מספר שנים, לשיטתך.
אם היית שואלת את עצתי לך הייתי משיא לך את הצעה הבאה: תשקיעי את מרצך ואת זמנך בתחום השיוויון בין התרבויות בעצם קיום דו שיח מבוגר ולא מתלהם בין כל נציגי העדות. יושבת עם שר החינוך ומחפשת איך לשלב שירים וחומר לימודי במסגרת תוכניות לימוד שיציגו גם את החומר על יהדות ספרד על כל גוונייה. שימור השפה לאדינו על כל מרכיביה, כמו שיהדות אשכנז משמרת את שפת האידיש - ולידיעתך: השפה לאדינו נאלמת ונעלמת ואם תהיי מספיק חכמה לפעול לשימורה הרי זה מבורך.

הורינו - ההורים שלך וההורים שלי - למרות שאנחנו לא מכירים הם הורים ספרדים גאים עם כבוד. הם לא חינכו אותנו לזלזל ולפגוע בכבודו של האדם שממולך גם אם דעתו שונה משלך באשר הוא: אישה, גבר, לסבית, הומו, אשכנזי, ספרדי. אפשר להסכים שלא להסכים. שורה תחתונה: לשני הצדדים יש את הזכות להביע את דעתו באשר הוא.


******

אנחנו חיים במציאות שונה מאשר הייתה לפני 38 שנה.
אז, היה כבוד וחינוך בין אנשים, בין שכנים. הדלתות הבתים היו פתוחות. הילדים היו נכנסים מהבתים מבלי לבקש רשות. היה כבוד הדדי. ילדים וצעירים היו קמים באוטובוס לאנשים בגיל הזהב, נשים בהריון. שיחות באוטובוס היו מתנהלות בשקט מבלי ששאר הנוסעים סובלים מהפירוט לפרטי פרטים של החיים האישיים של הדובר.
במציאות של היום הכל פרוץ לרווחה בעולם האינטרנט, האח הגדול והסוללר. צעירים צועקים לתוך הנייד בקולי קולות כך שכל נוסעי האוטובוס, למשל, שומעים את השיחה. כשמבוגר מעיר להם שיהיו בשקט הם עונים לרוב בחוצפה אם לא על גבול שליפת סכין באיום לעיניי שאר הנוסעים והנהג עומד בחוסר אונים מחשש לחייו גם כן.


*****

אומנם אני מחזיק בדעותיי הפוליטיות בשמאל מרכז, או ממה שנשאר ממנו. לאחרונה, אני די שוקל לבחור במפלגת "יש עתיד" ואני לא מסתיר את זה כלל וכלל. אבל, נשארתי  עדיין ספרדי טהור גאה.
אאאאהההה, עוד פרט אחד: אני גיי גאה, בנוסף לכל.

לטעמי, אם חברי הכנסת מכל קשת הדעות והמפלגות לא יחכימו לאחד שורות ולהסכים להפסיק את ההתלהמות שעוברת בנו בשנים האחרונות אזי ההתלהמות הזו תגבר עד לכדי מלחמת אחים חמורה שכתוצאה מכך מדינת ישראל תיחרב לעד.
רק לפני מספר חודשים ציינו שתי צומות חשובים לא פחות - צום י'ז בתמוז וצום ט' באב - הצומות הללו מזכירים לנו כל פעם מחדש את חורבן שתי בתי המקדש בגלל שינאת חינם שהייתה בקרב העם והגליית העם שישב בציון לכמה וכמה שנים ארוכות.
אומנם אני לא מסכים עם אורח החיים הדתי אך הפניה הזו היא לכל חברי הכנסת הדתיים - הבית היהודי וש"ס -  תנצלו את בקיאותכם בדת ובהלכות ובדברי הנועם של חלקכם המועט ותנסו להוות גשר לשלום בקרב העם ולא באמצעות כפייה דתית אלא בקירוב שלום ושקט בין כולם. שהרי המקום אינו סולח לאדם עד אשר זה לא מבקש סליחה מחברו. הציווי כבוד חברך לא פחותה מציווי כיבוד האם והאב שזה הציווי הכי חשוב בכל עשרת הדיברות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תראו אותי

סרטן זה סרטן

ימים טרופים