תשעה באב - אהבת חינם

תשעה באב הוא יום תענית מדרבנן, אשר מקורו בדברי הנביאים ונקבע במשנה לציון חורבן בתי המקדש - חורבן בית ראשון בשנת 586 לפנה"סבידי צבאו של נבוכדנצר השני מלך בבל, וחורבן בית שני בשנת 70 לספירה בידי הצבא הרומי ובראשו המצביא טיטוס. התענית חלה ביום ט' באב, והיא מהווה את שיא האבלות של תקופת ימי בין המצרים. במקרה שט' באב חל בשבת, התענית נדחית לי' באב.
תענית זאת היא החמורה מבין ארבע התעניות על חורבן בית המקדש
לפי המסורת, לאחר ביאת המשיח ובניית בית המקדש השלישי, תשעה באב, כשאר הצומות על החורבן, יהפוך ליום של חג ושמחה. מסורת נוספת מספרת כי מלך המשיח נולד בתשעה באב.

היום בערב יחל צום תשעה באב, ולכאורה מדובר בסך הכל במהלך היסטורי שאירע לפני שנים רבות. אבל כשבוחנים את זה לעומק, די מבהיל לגלות עד כמה אנו נמצאים היום באותו מצב של שנאת חינם, פלגנות, סכסוכים ועוינות בין קבוצות שונות בעם. לכן הלימוד אינו רק היסטורי, אלא נצרך לדורות – כלומר אפשר ללמוד ממנו גם בהמשך הדורות.
חמש פורענויות אירעו בתשעה באב – גם לפני חורבן בית שני וגם אחריו. ראשית כל, ביום ט' באב נגזר על אבותינו כשהיו במדבר, שלא יכנסו לארץ ישראל, בגלל חטא המרגלים שהוציאו את דיבת הארץ רעה. מאותה שנה הפך המועד ליום בכי ומספד במדבר: בליל ט' באב, לקראת הלילה, כל אחד מהם היה צריך לחפור לעצמו קבר ולישון בו. בבוקר רק חלקם קמו, ומי שנפטר באותו לילה – שם היתה קבורתו. לכן המתיחות לקראת ט' באב היתה עצומה, במשך 40 שנה, כאשר רבים מהעם נפטרו באותו תאריך נורא.
גבר יושב על שפת הים     כשיבוא המשיח ט' באב יהיה יום שמח | צילום: istockphotoשנית ושלישית, בתאריך זה חרבו כאמור בתי המקדש הראשון והשני. רביעית, העיר הגדולה ביתר נלכדה בידי הרומאים, ונהרגו בה מיליונים מישראל. האירוע סימל ולמעשה גם חתם את כישלונו של מרד בר כוכבא. חמישית, נחרשה ירושלים לאחר החורבן, כאשר טורנוסרופוס הרשע חרש את ההיכל.
בנוסף לכך התרחשו אירועים קשים נוספים ברבות השנים: גירוש יהודי אנגליה בשנת 1290 על ידי המלך אדוארד הראשון, גירוש ספרד בשנת 1492, וגירוש המוני מגטו ורשה אל מחנה ההשמדה אושוויץ, בשנת 1942.
ולמה צמים? בניגוד למה שניתן לחשוב, הצום אינו עיקר היום, אלא הוא חלק מחמישה איסורים החלים בתשעה באב: אכילה ושתייה (מלבד חולים שהרופא אסר עליהם לצום ויולדות 30 ימים לאחר הלידה), רחיצה, סיכה (משיחת הגוף בתכשירי טיפוח לצורך הנאה), נעילת נעלי עור ותשמיש המיטה (קיום יחסי אישות).
יש האומרים שחורבן שתי בתי המקדש בתשעה באב הינו בגלל שנאת אחים, שעדיין מפעפעת בתוכנו, המסורת אומרת שלאחר ביאת המשיח ובניית בית המקדש השלישי. ובכל זאת, אני מבקש להתמקד בשנאת אחים / הזר / השונה דווקא מהצד של הגאה:
אם לא נלמד לאהוב אחד את השני, אם לא נלמד לאהוב את הזר אנחנו נגיע לחורבן מדינתינו. 
תפסיקו לשנוא אחד את השני!!!
תפסיקו לקלל אחד את השני בקללות שווא!!!!!
כל אחד ואחת מאיתנו יהודים שווים. נקודה.
הומו / לסבית / טרנסג'דרית הם בני אדם עם רגשות כמו כל אחד ואחת. 
"גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי, וּמֵרֹב עֲבֹדָה הִיא יָשְׁבָה בַגּוֹיִם, לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ; כָּל-רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים" (מגילת איכהפרק א',פסוק ג').

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תראו אותי

סרטן זה סרטן

ימים טרופים